Fanfiction

För några år sedan förstod jag mig inte på fanfiction. Varför läsa amatörberättelser när man kunde läsa den riktiga författarens verk? Men så har jag halkat in på fanfictions allt eftersom, och idag kan jag väl ärligt säga att en del "amatörer" nästan är i klass med författarna de lånar det fiktiva universumet från.

Men jag har märkt två saker jag skarpt ogillar inom fanfiction:
Det första är när man tar en bok som både innehåller sorg och lycka, men i sin egen berättelse ökar på sorgen och tragiken till abnorma nivåer så läsaren får som en klump i halsen. Man läser och läser i väntan på att få "rätt känsla" som man fick utav att läsa orginalboken, men den infinner sig aldrig. VAD I H...?! Har nu stött på tre sådana fanfictions och jag blir lika arg varenda gång.

Det andra är när man rakt av plagierar orginalbokens händelseförlopp men sätter in nya karaktärer (alternativt behåller karaktärer men byter ut namnen på dom). What's the point? Då kan man lika gärna läsa orginalboken enligt min mening. När jag läser en fanfiction så är det för att jag vill läsa om alternativa händelseförlopp eller en fortsättning på en bok författaren redan avslutat. Inte tusan vill jag läsa en berättelse som är till 85% identisk med orginalboken, där enda märkbara skillnaden är NAMNEN?!

Men idag blev jag väldigt tillfredställd. Hittade en fanfiction där "författaren" skriver i nästan samma klass som den riktiga författaren och använder samma sinnesstämning. Utöver det tvistade han/hon till berättelsen REJÄLT. En helt otroligt oväntad vändning, men utan att göra något av ovanstående misstag. Han/hon lyckades tillochmed behålla orginalförfattarens HUMOR genom hela storyn. Jag blev OTROLIGT impad och glad, att äntligen få läsa en fanfiction som inte fick mig att vilja morra. Och guldkanten var att den var skriven på engelska.


Vad är fanfiction?
"Fanfiction är en term för skönlitterära berättelser skapade av amatörer, alternativt professionella skribenter utan tillstånd, och som utspelar sig i redan existerande fiktiva universum.

Fanfiction skapas med utgångspunkt i originalets värld, men hur fritt upphovsmannen ställer sig till dess värld varierar. Vanligen används figurer och platser som redan är etablerade i förlagan, men dessa kan sättas in i nya sammanhang och interagera med nya figurer för att skapa nya situationer och nya historier. Även historier som beskriver ett till originalet alternativt händelseförlopp är ett ofta förekommande berättargrep."
Källa:
Wikipedia

Kommentarer
Postat av: Kinga

tack så mycket deborah!

Jag kommer tack vare dig, att samla alla fanfick vi får in, och lägga upp alla berättelser i vår blogg, (med källhänsvisningar såklart)

såom du har fler tips, eller ramlar över nåt, så säg bara till!

mvh Kinga

Postat av: Egoinas mamma

Måste medge att just nu är jag alldeles för flamsig och oseriös till att jag läser inlägget, men jag gillar dig och ville bara säga Hej!. Så återkommer jag senare. ;D

2009-08-01 @ 16:00:57
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback