Böckernas värld

Något jag tycker är pinsamt är när folk frågar mig hur många böcker jag läst, för jag anser inte att jag läst speciellt många. Eller, visst jämfört med många andra idag har jag säkert läst mycket, men när jag kallar mig själv bokälskare så svider det på tungan, för jag tycker inte jag läst tillräckligt för att kunna kalla mig detta ännu.

(Jag började lista böckerna ur huvudet här, men blev sugen på att göra en grundligare research för hur mycket jag faktiskt läst, så det kommer senare)

DEN ABSOLUTA HATBOKEN
En bok jag minns mest tydligt, inte handlingen dock utan allt ståhej runt boken är Da Vinci Koden. Jag HATADE den boken. Men jag ville ju se filmen, och min egenskrivna regel säger att jag helt enkelt inte får se en film baserad på en bok utan att ha läst boken först. Hela världen tjöt över hur fantastisk denna bestseller var, så jag pinade mig igenom hela skiten i hopp om att finna krukan med guld nånstans i den, iaf i slutet. Men nej. Ren skit rakt igenom. Vilket egentligen var synd. Hela idén var fantastisk, men sättet boken var skriven på fick mig att somna 9 av 10 gånger jag öppnade boken.

IDIOTER SOM ÄLSKAR BÖCKER

Jag gick in på bokia för ett tag sedan för att kolla vad en bok kostade, samt läsa kommentarerna för att få ett hum om vad andra tyckte om den. Till min fasa märker jag alltför sent att en person skrivit ur varenda viktig höjdpunkt/stor händelse i boken i sin kommentar. Jag hann inte läsa allt, men tillräckligt för att jag inte kunna njuta ordentligt av boken när jag väl läste den. Gick in idag och läste om kommentaren, och jovisst. Varenda viktig händelse är nämnd med DETALJER. Personen skrev på ett beundrande sätt och skrev att hon hyllade författaren, men jag, en läsare som ännu inte hade hunnit läsa boken ville mörda henne. Jävla jubelidiot! En del borde inte få tillgång till internet.

Ps. Vad kallas man, när man älskar att läsa, men är så kräsen att det är få böcker man faktiskt uppskattar? De böcker jag väl älskar kan jag läsa om hur många gånger som helst. Mina absoluta favoriter har jag nog läst mellan 4-8ggr styck vid det här laget.

Kommentarer
Postat av: Högberg

Du måste va den enda i världen som inte gillat da vincikoden!



Förresten tror jag det är bättre att läsa boken efteråt. Annars saknar man massa grejer. O risken e mindre att du ogillar en bok om du gillade filmen än vise versa.

Postat av: Högberg

PUSS PÅ DIG SÖTA för din fina genomgång av böcker =D

2009-03-26 @ 14:32:11
URL: http://hogberghallucinerar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback