Mottaglig för nya tankar/åsikter

Något jag beslutade mig för att börja med för snart ett år sedan var att bli mer öppensinnad och realistisk, och även mer mottaglig för andras synsätt och goda råd. Jag är en person som har extremt svårt att ta mig till råd från andra, och om möjligt ännu svårare att förstå synsätt jag verkligen har motsatt åsikt till. Men jag jobbar på det, och även om det är myrsteg så börjar jag bli bättre på det.

Nyligen sa någon till mig att man inte ska vara hatisk, eftersom hat föder hat. Man ska alltid försöka förstå varför människor gör som de gör, och försöka vara förlåtande ifall en persons handlingar inte är personligt riktade till en, utan att det bara ligger i dennes natur att bete sig på ett sätt som kanske sårar andra. Hämnd hör ju även hit, hämnd är något man gör pga hatiska känslor, och ger aldrig något.

JAG har alltid varit en människa som har skitlätt för att bli jättearg och rentav hata människor för vad de utsatt mig för. Och ifall jag blivit tillräckligt sårad så har jag inte lugnat mig förräns jag hämnats på något passande sätt. Så när jag fick höra ovanstående blev jag lite paff, eftersom det stred emot allt jag någonsin varit och är.

Men å andra sidan... tänk ifall man kunde jobba på att ändra den inställningen? Man skulle bli mycket mer human och empatisk, och man kanske inte skulle skaffa sig några nya fiender.

I vilket fall tog jag verkligen till mig av det där. Varenda gång jag blivit arg de senaste dagarna har jag tagit några djupa andetag och försökt tänka utanför min egna lilla låda ("Think outside the box" finns det någon motsvarighet på svenska?). Det är inte lätt, men jag har känt mig lite mindre förbannad på folk jag tidigare förmodligen skulle tyckt varit trögtänkta.

Det blev ett litet ego-inlägg här. Tur att man har en blogg att babbla av sig lite i. Annars skulle väl folk strypa mig när jag öppnade munnen? ME ME ME ME ME ;)

Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

Jag tror det är jätteviktigt. Sen tror jag att det kan hjälpa mycket att se andras uttalanden som ett behov DE har (för att säga det de säger), det är sällan det egentlingen handlar om personangrepp. :)

(Jag gillar ego-inlägg!)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback