Genuin Glädje

Jag sitter och slösurfar på humorsidor för att muntra upp mig lite, och kom att tänka på äldsta systersonens födelsedagskalas. Hur han rev upp paket på paket, skitlycklig över alla nya roliga saker. Jag hade problem med att hitta någon passande leksak, så det slutade med att jag bestämde mig för att ge honom filmen Monsters Inc (en av många filmer Anita pratat om att Petrus tycker om).

Men det kändes inte helt kul att ge honom en film. Jag tänkte på hur jag egentligen velat ge honom något annat som han skulle blivit gladare över. Och då, helt plötsligt hör jag ett tjut ifrån köket, ett tjut så högt att det mer liknade ett vrål.

"AAAAAAAAAAAAAAH!! MOOOOOOOOOOOOOONSTEEEEER!!! MAMMA MAMMA! MOOOOOONSTER!"

Och precis när jag börjar undrar om jordens undergång plötsligt är här så rundar Petrus hörnet, håller filmen ovanför huvudet, har världens största leende på läpparna, springer runt och tjuter "MOOONSTER!!!". När han slutat skrika så kramar han om dvd:n, går fram till Anita och säger "Mamma, vi måste titta påden!".

DET DÄR var ett ögonblick som värmde upp mitt hjärta. Att kunna göra någon SÅ glad. Att kunna göra en liten pojke SÅ lycklig.


... Lycka för mig är definitivt att göra andra lyckliga. Jag kan faktiskt inte minnas sist jag gjorde en annan människa riktigt lycklig. Och barn är så rakt igenom ärliga, genuina med sina känslor. De är inte så invecklade som vuxna med regler för vad man säger, tycker och känner. Dom bara ÄR. Dom visar öppet missnöje, de visar öppet lycka.

Kanske är därför Petrus reaktion på filmen verkligen nitade sig fast i hjärtat på mig. Han blev inte glad, tackade och kramade mig för att det förväntades av honom. Eller för att det är så man gör när man får en present. Utan han gjorde det för att jag helt ärligt gjorde honom skitlycklig genom att ge honom den där filmen.

Glädje och lycka. Riktigt stark, genuin värmande glädje. Det går inte att uppnå genom att glo på en komedi, eller genom att köpa en tröja man är sugen på. Det är sällsynt, och säkerligen därför känslan är så väldigt stark också.

Kommentarer
Postat av: Em

Jag vet precis vad du menar och det går inte att planera heller. Folk kan säga vad de önskar sig etc, men man vet aldrig vad som verkligen är det där lilla extra ändå. Vad underbart att han reagerade så!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback