Ägg Anatomi

Haha. Jag som alltid trott att ägg hade EN navelsträng, och så visar det sig att det egentligen är TVÅ! (Plus: Jag anser att äggvitan är likvärdig med fostervatten!)

Shell - Kalkskal  |  Egg white - Äggvita  |  Chalaza - Äggsnodd ("navelsträng")
Blastodisc - Groddskiva (med påse)  |  Air chamber - Luftblåsa mellan skalmembranen
Yolk - Latebra, primärgula

I vilket fall förstår jag inte varför folk blir så hysteriska av det. När jag äter mitt kokade ägg så letar jag försiktigt med skeden tills jag hittar navelsträngarna och tar bort dom. Ska jag tillaga något med ägg tar jag bort navelsträngarna med en gaffel innan jag börjar vispa. Har någon annan lagat maten bryr jag mig inte, för jag kan leva med att äta navelsträngen.

Men om jag någonsin nämner det högt, eller svarar vad jag gör när folk undrar vad jag petar efter med gaffeln innan jag vispar, då blir dom helt hysteriska och ska säga "Blä" och "urs" och bli halvt gröna i ansiktet.

Har folk inte fattat att ägg på sätt och vis är ett obefruktat/outvecklat foster?

Nu tänker jag gå och göra äggröra! Allt äggprat gjorde mig hungrig! YUMMIE!

Bild med utförlig text om äggets anatomi hittar ni
HÄR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback