Köpa eller ladda ner

Jag tycker hela den diskussionen är svår. Det är urlarvigt att jaga folk som laddar ner filmer när resurserna borde läggas på viktigare saker såsom mord, misshandel, våldtäkt, droger etc. Men å andra sidan har jag en viss förståelse för problematiken med att folk föredrar gratis-alternativet framför att köpa saker till överpris idag.

För ärligt talat är hela industrin så tillvänd. Jag t.ex gillar sällan mer än 1-3 låtar av samma artist, och att då köpa ett helt album och betala överpris känns ju inte lockande, snarare idiotiskt. Å andra sidan, ser jag en riktigt riktigt bra film på bio, så går jag inte hem och laddar ner filmen, jag köper den, eftersom den var så bra att jag vill se den igen. Dock väntar jag oftast tills priset sjunkit lite.

Böcker är också klurigt, jag som drömmer om att en dag livnära mig på skrivande kan ju inte förespråka att böcker ska vara gratis. Men samtidigt känns det surt att behöva betala så mycket för något man kanske inte ens tycker om att läsa i slutändan. Bortkastade pengar.

Flera av mina favoritförfattare har börjat posta ett utdrag eller det första kapitlet ur sina böcker på sina hemsidor, så man kan läsa och se ifall det är något man faktiskt tycker om och vill läsa vidare av. Det tycker jag är en fantastisk lösning. Tack vare det har jag börjat läsa som en galning igen, för tidigare var jag ovillig att lägga pengar på böcker jag inte kunde veta om jag tyckte om, men nu när jag kan få smakprov får jag mersmak!

Så ärligt talat vet jag inte vart jag står i den här frågan... Bara för att produkterna är för dyra betyder det ju inte att det är okej att ladda ner, men å andra sidan, hur ska de som inte har pengar rinnande ut ur öronen göra när saker är så dyra som dom är idag?

Men en sak är jag säker på: att lägga resurser och pengar på att jaga fildelare när det finns så mycket viktigare saker att ta itu med i dagens samhälle är ren idioti.

(Wow, detta var ett ovanligt inlägg för min del. Brukar hata att läsa sånna här inlägg som andra skriver... men efter en del snack kring just detta, samt mersmaken jag fått tack vare diverse författare idag kunde jag inte låta bli att skriva ner mina tankar kring det hela)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback