Om jag var Joakim von Anka-rik...

Jag brukar jätteofta fantisera om vad jag skulle göra om jag hade så mycket pengar att jag kunde göra VAD SOM HELST. Självfallet tänker jag på hur jag skulle ge bort massa miljoner till alla i min familj, betala lånet för min lägenhet, anställa en kock som lagade supergod och jättenyttig mat, och så skulle jag köpa määäängder med böcker!

Men jag brukar också sitta och tänka på hur jag skulle spendera pengar på olika saker... Kanske starta ett företag där artistiska ungdomar skulle få en chans att utveckla sina talanger utan att känna pressen från samhället att ta jobb på donken istället. Eller kanske skänka pengar till forskning inom väldigt ovanliga sjukdomar?

Jag minns för flera år sedan då det gick en dokumentär på fyran (tror jag) som handlade om ett par som enbart adopterade sjuka barn. En var blind, en satt i rullstol, en hade downs, en annan fick de mata genom en slang i magen etc. Och de hade det ganska kärvt med pengar, o pratade om att de önskade att de hade mer pengar så de kunde adoptera fler oönskade barn (för seriöst, hur många som kämpar i flera år för att få adoptera väljer i slutändan att adoptera ett sjukt barn?). Minns att jag var så himla berörd av den där dokumentären. Hade jag varit rik att jag skänkt dom en absurd summa pengar lätt.


Men nu är jag inte rik, så än så länge gör jag inga goda insatser alls.
Men en dag kanske.... *drömmer sig LÅNGT bort*

Kommentarer
Postat av: Sessan

Ska verkligen köpa varenda en av dem. Går alltid in i bokhandeln för att se om de sänkt priset & det har de ju nu :)

Postat av: Sheriilyn

Svar: Jag skriver, eller rättare sagt - försöker skriva, böcker. :) Jag kan få en massa idéer helt plötsligt, så att påbörja är inga problem, däremot kan jag få svårt att avsluta, haha. Så jag har en väldans massa halvfärdigt material. Men förhoppningsvis blir det något av det en dag, när jag får mera tid.



När jag var liten skrev jag berättelser på löpande band, fast redan då kunde jag tycka det var svårt att få till ett bra avslut. :P



Jag är väldigt intresserad av fantasy och mytologi, psykologi och filosofi.



Vad skriver du?

2009-07-08 @ 17:57:05
URL: http://sheriilyn.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Man kan ge i det små också? En hundralapp på autogiro varje månad till Rädda barnen eller nåt? Det svider inte i plånboken och det känns bra att göra det. Kräver kanske 5 minuter framför datorn och sen går resten av sig själv. Jag tog tag i det för några år sen, och det känns väldigt bra! :)

2009-07-08 @ 17:58:21
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

PS! Trevlig, lugn design! Gillar bilden på dig oxå, lite busig! ;D

2009-07-08 @ 17:58:53
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Sheriilyn

Svar: Haha ja, ibland har man så många fragment av idéer att det helt enkelt inte går att få ihop till en helhet. :P



Okej, vad kul! Hoppas det blir bra!

Jaså? Jag kan tycka att det är underhållande att läsa om alternativa världar - en verklighetsflykt. Fast det jag gillar bäst är nog ändå parallella "världar", som Harry Potter t.ex.



Ja, absolut - det bör nog nästan vara lättare att skriva boken baklänges faktiskt.



Ja, jag har väldigt många idéer inom psykologi, då jag har studerat både det och psykiatri, praktiserat på mentalsjukhus och så. :)

2009-07-08 @ 23:15:06
URL: http://sheriilyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback