Jag som tidsresenär

Inatt drömde jag...
att jag låg i min säng då jag hörde knackningar. Så jag kliver upp och går ut i köket därifrån jag hört ljudet. Utan för fönstret hänger det en väldigt överviktig man med gråblå overall (eller typ, någon form av arbetskläder). På något sätt håller han sig fast i tegelmuren utanför fönstret, och han ler mot mig och ber mig släppa in honom. Jag skakar på huvudet och springer tillbaka till sängen och gömmer huvudet under kudden medan han knackar allt häftigare.

Helt plötsligt hör jag min mammas röst, och en ung tjejröst som skrattar. Jag tar bort kudden och plötsligt är det dagsljust ute. Jag reser mig och får syn på mamma och mig själv som 14åring. Jag rusar fram till mitt yngre jag och tittar på henne, studerar hennes ansikte för att vara säker på att det verkligen är jag. Hon ler stort mot mig, och har en slags hoppfull och äventyrslysten blick i ögonen. Det måste vara sommar för jag kan se fräknarna på hennes näsa.

Mamma kommer ut ur köket (för vi är fortfarande i min lägenhet av någon anledning) och säger åt oss att skynda oss på. Mitt yngre jag tar min hand och drar med mig när de går. Vi anländer till en modern ungdomlig kyrka. Därinne står en gospelkör och sjunger, och det är ganska folktomt. Luften är torr, utanför är växterna gulnade, det är en riktigt stekhet sommardag.

När kören sjungit klart reser vi oss och går ut ifrån kyrkan, sätter oss i bilen och åker hem. Men allting är annorlunda. Mina föräldrar bor i samma hus, men bostadsområdet är borta och ersatt med oändliga grässlätter istället. Det är mörkt, grönt och fuktigt vart jag än ser. Och precis bakom deras hus är en väldigt hög kulle, hög och brant. Jag kan se något rött bland träden. Mitt yngre jag tar min hand och nickar mot kullen och vi börjar klättra uppför den. När vi nästan nått toppen så ser jag att det röda är en liten liten stuga, och vi kliver in. Det är min lägenhet.

Fast den är mer dunkel, golven knarrar, det finns ingen elektronik. Jag tittar på mitt yngre jag och kramar henne. Jag är så lycklig åt att se henne igen, för det var ju så längesen. Men när jag släpper henne är hennes ögon stora och skrämda. Hon tar ett hårt grepp om mina armar och börjar skaka mig, och för första gången i drömmen så talar hon med mig: "Du måste vakna NU! Vakna nu! Han är där! Han är redan där!"

Jag inser att hon har rätt, självfallet drömmer jag. Så jag anstränger mig, kniper ihop ögonen, försöker få mitt medvetande att sakta nå ytan... Jag känner hur något mjukt omsluter mig och jag blir medveten om att jag ligger i min säng, påväg att vakna. Men jag inser snabbt att något inte stämmer. När jag öppnar ögonen är allt suddigt och jag kan inte fokusera blicken. Jag tittar ner mot mina fötter och ser en massa pillerburkar, och fyra fötter. Utöver mina är det två stora fötter där.

Jag hör ett djupt andetag och känner varm luft sprida sig i nacken på mig. Jag tittar än en gång ner mot mina fötter och känner igen det blågrå tyget på byxbenen. Den tjocka mannen som jag inte släppte in... Han satt i min säng med mig i famnen, och han måste ha drogat mig.

Jag blundar hårt och känner hur hjärtat slår hårdare, och jag undrar vad som kommer hända nu? Sen svartnar allt, och jag vaknar upp.

Den här drömmen fascinerar mig. Jag kan tolka in massor med saker i den, allting förutom den tjocka mannen. Och det är VÄLDIGT sällan jag drömmer på det här sättet, att allting hör ihop, att drömmen har en bestämd början och ett definitivt slut. Jag undrar om jag blev mördad i drömmen? Att det var därför allt blev svart?


Utöver mina mycket spännande nattäventyr så vaknade jag och kände mig precis lika sjuk idag. Tror jag ska ställa in det jag hade planerat den här veckan faktiskt, speciellt med tanke på att hela familjen ska upp till örebro på lördag. Stanna hemma och bli frisk tills dess, låter inte som världens sämsta idé faktiskt.

Nu ska jag koka kaffe och spela spel, alternativt glo på Star trek The Next Generation. Jag är en sån nörd :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback